فرچه چیست و به چه کار می آید؟

همه ما فرچه را می شناسیم و در کارهای روزمره خود حتما از انواع مختلف آن بهره برده ایم. فرچه وسيله اي ساخته شده از يک دسته الياف طبيعي يا مصنوعي است که بر روي دسته اي کوچک و عمودي بسته شده و هدف از آن ماليدن چيزي بر يک سطح يا غير آن است مانند قلم مو، فرچه ريش تراشي ، فرچه براي واکس زدن و غیره .برای شناخت فرچه اما بهتر است واژه فرچه را در منابع مختلف بررسی کنیم.برای این منظور ما در ادامه توضیحی که در چند فرهنگ لغت در مورد فرچه داده شده است را ارائه می نماییم.
فرچه در ويکي پديا
فرشه: وسيله‌اي ساخته شده از يک دسته الياف طبيعي يا مصنوعي که بر روي دسته‌اي کوچک و عمودي بسته شده براي ماليدن چيزي بر يک سطح يا غير آن مثل: قلم مو، فرچة ريش تراشي، فرچه براي واکس زدن.
معني فرچه در لغت نامه دهخدا
فرچه. [ ف ِ چ ِ ] (اِ) آلتي از موي اسب و مانند آن که چون جاروبي خرد باشد و گاه ِ تراشيدن ريش با آن صابون به ريش مالند، سهولت تراشيدن را.
( اسم ) آلتي مرکب از دسته اي چوبين که بر روي آن تعدادي موي ( جانوران ) چسبانيده اند و بدان کف صابون را به صورت مالند تا بهتر تراشيده شود .
فرچه در فرهنگ معين
(فِ چ ) (اِ.) = فرشه : وسيله اي ساخته شده از يک دسته الياف طبيعي يا مصنوعي که بر روي دسته اي کوچک و عمودي بسته شده براي ماليدن چيزي بر يک سطح يا غير آن مثل : قلم مو، فرچة ريش تراشي ، فرچه براي واکس زدن .
فرچه در فرهنگ فارسي عميد
1- وسيله اي مانند برس براي ماليدن کف صابون به صورت هنگام تراشيدن ريش.
2- ابزاري شامل يک دسته الياف بر روي دسته اي کوچک براي ماليدن چيزي بر يک سطح.
یکی از انواع فرچه نوع سیمی آن است .فرچه سيمي ابزاري است با دسته‌هاي استخواني، پلاستيکي يا چوبي که از تعداد بسيار زيادي رشته باريک سيم فولادي سخت با کربن بالا ساخته شده‌است. از اين ابزار براي سابيدن و پرداخت سطوح سخت مثل سنگ يا فلزات ديگر استفاده مي‌کنند.
به هر حال فرچه در صنعت حضوری فراگیر دارد و بسیاری از صنایع بدون آن یا قادر به ادامه حیات خود نیستند یا محصول تولیدی آنها استفاده و بهره مورد نظر را نخواهد داشت .از جمله متعارف ترین مصارف فرچه استفاده هاي آن در تميز کاري و از بين بردن زنگ زدگي ها بر روي اجسام سخت است.تمیز کاری فرش ها و قالی ها نیز یکی دیگر از مصارف عمومی فرچه است که بدون آن امروزه نظافت منازل غیرممکن بود زیرا دستگاههای قالیشویی با فرچه هایی که درون خود دارند به راحتي همه کثيفي ها را از آنها دور مي کند.البته در حوزه نظافت نباید نظافت مبلمان را فراموش کرد.فرچه ها در این مورد هم به کمک انسان آمده و ما با کمک گرفتن از برس و فرچه هاي مخصوص اين کار مي توانیم بهترين راهکار براي تميز کردن سطوح مبلمان خود را تجربه کنیم.
باید دقت کرد و زماني که لازم است فرچه ای تهیه شود بر اساس هدف مورد نظر به تعداد الیاف و سوراخ های سطح شانه توجه کافی نمود چرا که هر چه الیافت فرچه بيشتر باشد مي تواند لکه ها را بهتر پاک کند و با کارایی بهترو بیشتر اين لکه ها از روي سطح مورد نظر شما پاک نماید.بيشتر بودن حجم شانه مي تواند در راحتي کار کمک بسزايي کند .همچنین در صورتي که اين برس با دستگاه مخصوص آن مورد استفاده قرار بگيرد که براي حرکت دوراني استفاده مي شود سرعت کار نیز بسيار زياد مي شود.
همانگونه که گفته شد در صنعت انواع مختلفی از برس وجود دارد و اگر هدف از انتخاب برس استفاده از آن در یک کار صنعتی و نه خانگی باشد باید به کرک ها و حجم شانه هاي آن و همچنين کوتاه و يا بلند بودن شانه ها توجه کافی نمود.پس قبل از اينکه برس مورد نظر خود را تهيه کنيد بايد نوع کاري که با آن قرار است انجام شود را تشخيص دهيد و مطمئن شوید که چه سطحي با چه ضخامتي قرار است با اين برس تميز شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع فرچه و کاربردهای آن به صفحه انواع فرچه و کارایی آنها مراجعه فرمایید.

به عنوان معرفی سایت در انتهای این مقاله سایت فوتور دات کام را به شما پیشنهاد می دهیم